Som vanlig starter jeg med å lage en arbeidsskisse for det jeg skal lage og jeg valgte å lage en fransk låsskjøt i 5″X5″. I utgangspunktet så bør en lage de mer avanserte låsskjøtene med bjelker som er saget og ikke rydd/økset til, men jeg har valgt skjøttypen mest av interesse for å lære teknikken.

clip_image003 

clip_image006

Her sager jeg ut låsetappene med en bakksag type PAX 1776 med 20 tagger per cm. Saga er perfekt der en treng presise kutt.

 

  

clip_image008

Jeg hugger her ut hjørnene der saga ikke nådde til, og jeg bruker her et hjørnejern på 20x20mm fra amerikanske Swane (1877-1951)

 

clip_image010

Jeg sager spor ned til merkingen for å lette tilhuggingen med øks.

 

 clip_image012

Her hugger jeg etter strek med øyobila mi. Denne bila er bra til småarbeid og en har brukbar kontroll med hugginga.

clip_image014

Jeg sager her ut sliss og bruker bakksagaen til dette arbeidet.

 

 clip_image016Slik type hugging bør bare utføres med en lockbeitel, da det er viktig å holde retningen i lodd mens en hugger. Knepperten som er vist her er fra en bjerkekjevle som jeg har dreid skaftet på.

clip_image018

Slissen/nota hugges ut med lockbeitelen.

 

clip_image020

Her begynner vi å nærme oss å bli ferdig med den ene delen til låsskjøten. Overflatene finhøvler jeg med en liten støthøvel og simshøvel.

clip_image022

Her er jeg ferdig med den første delen.

 clip_image024

Og jeg gjentar prosessen med del nr. 2.

clip_image026

Her er jeg klar til å teste om alt er gjort riktig og etter boka.

clip_image028

Her har jeg fått sammen låsskjøten, den er trang og uvøren å dra fra hverandre og jeg må bruke en stor gammel skrutrekker for å lirke den opp forsiktig.

 

clip_image031

 Her har jeg samlet alt jeg har brukt av verktøy til gjennomføring av oppgavene.

 

Konklusjon etter utført fransk låsskjøt:

Arbeidet gikk greit og jeg brukte ikke så mye tid som jeg hadde satt av og forventet på oppgaven. Jeg erfarte flere utfordringen med å lage denne låsskjøten med denne bjelken da mindre avvik etter øksehugg gjorde det vanskelig å streke opp bjelkestykkene.

Det var stort sett de samme utfordringene med denne oppgaven som med arbeidsbenken, da materialet stammer fra samme grantreet. Jeg vil bruke saget bjelke neste gang, eventuelt at skjøtområdet høvles helt rett.

 

 

 

