Stikkord

, , , ,

Merkeverktøy er viktig når man skal utføre alt av trearbeider. Et ordtak som sies er: måle rett, merke rett og sage rett, da blir det rett!. (sitat R.R) Her vil jeg legge ut ulike bilder av merkeverktøy generelt av antikvarisk art, men som jeg fult ut benytter i trearbeid.

RIPMÅL:


IMG_20120420_212102

Dette er et justerbart ripmål utført i eik. Pinnene justeres og låses med trekile. Denne er i veldig god stand og inngår i en verktøysamling jeg har fått av en hyggelig kollega, hvor samlingen med verktøy etter hans svigerfar har fått støve ned de siste 10 årene. Takk for den.

For den som er usikker på bruken av ripmål, så er dette et merkeverktøy som brukes for å markere hvor en vil feks. sage eller høvle ned til. Ripmål finne i mange varianter og størrelser, noen med faste mål, og andre lik denne som er justerbar,


IMAG0280

Dette er et fast ripmål som jeg laget i forbindelse med en prosessuell autentisk reproduksjon av et empire vindu, som jeg utførte i 2010/11. Den er utrolig hendig i bruk, og jeg vil anbefale å lage opp noen slike feks. dersom en skal lage opp mange like vindu eller dører.


Fra marknaden på Høysand i Skjeberg:

Mer kommer!

20120708-115902.jpg

