Stikkord

, , , , , , , , , , , , , ,

Jeg kom over en gammel multimaskin en gang i 2007 som var annonsert på finn.no. Snekkermaskinen er av støpjern og merket «Nordisk maskinfabrik København» og er reimdrevet via en fransk Japy motor fra 1921. Alderen på selve maskinen har jeg ikke klart å finne ut av og det er heller ikke mye info og finne når en søker opp navnet på nett. Det morsomme er at maskinen er komplett, og da mener jeg komplett!

Nordisk maskinfabrik København

Identifikasjonsmerke på en av delene.

Merket 49 B

oversikt komplett maskin med utstyr

Fungerende 3-fas motor fra 1921, merke Japy

Fransk Japy motor fra 1921.

sagblad og fresestål

Sagblad og fresestål.

3 ulike profiler med dette fresestålet 🙂

3 ulike profiler også her.

Drevet til fresen.

Her ser vi drevet til saga og den sidemonterte høvelen. Høvelen veier over 200 kg! og jeg antar at selve saga uten høvel er opp mot 400 kg.

Et noe uskarpt oversiktbilde.

 

Historien til multimaskinen er at den har tilhørt en familie på Røa utenfor Oslo som i generasjoner har drevet møbelsnekkerfirma med denne maskinen. Jeg fikk testet maskinen hos forrige eier og venter spent på å få ta den bruk, men jeg mangler 3-fas for å få den opp og gå, men jobber fortsatt med saken 5 år etter at jeg fikk tak på den.

I norge ble ulike snekkermaskiner tatt i bruk rundt 1860 tallet og var da damp eller vanndrevet, til motoren overtok på tidlig 1900 tallet. Slike maskiner kunne godt brukes til å frese profiler i ramtre til vindu og det er ikke usannsynlig at man kan ta feil av handhøvlet profiler og maskinhøvlet fra denne perioden?

Denne maskinen kan godt være 100 år +/-, men det kan sikkert verifiseres av andre med god greie på slike maskiner.

 

 

 

