Stikkord

, , , , , , ,

 

Til bryning av høvelstål og huggjern benytter jeg Tormek T3. Denne maskinen er jeg fornøyd med, da det aldri er noe tull med maskinen, men det skulle bare mangle når en ser på prislappen.

Selv en dyr brynemaskin trenger ikke gi et perfekt resultat med en egg som fungerer, og man må komme opp med en modifisering av maskin eller tilleggsutstyr for at stålet skal få den riktige egenskapen som trengs. Jeg har brukt en del tusen timer med denne maskinen, og har som vane å studere eggen med forstørrelsesglass når jeg mener at stålet har fått nok runder på Tormeken. Det jeg tidlig la merke til var at eggen hadde små sår som jeg ikke kunne se uten bruk av forstørrelsesglass, og mest sår var det på stål som tidligere hadde oksidert en del. Problemstillingen er slik jeg ser på saken todelt. 1. Oksidert stål får selv etter rengjøring av rust en ru overflate som følger med til eggen. 2. «Slaggstoffer» av metallet følger med vannet når brynestein roterer og dette forurenser smergelsteinen.

 

 

Problemstillingen med oksidert stål kan selvsagt løses til en viss grad ved at overflaten på høvelstålet files ned, men en skal vøre obs på at selv mindre rustdannelser gir avvik på eggen etter bryning, så det lønner seg å holde høvelstålet oljet til enhver tid.

Løsningen jeg har kommet opp med for forbedring av eggstålet er å legge en kraftig magnet i vannskåla til Tormekmaskinen. Magneten tar til seg alt av magnetisk slaggstoffer og en vil bli overrasket over hvor mye slagg som oppstår av en bryning!

 

 

Her ser vi at stålet er litt ru i overflaten etter at rusten er fjernet.

Her ser vi at det er små hakk i eggen.

Slik ser magneten ut etter en bryning.

Vel håper dette tipset vil være nyttig for den som trenger det.

