Stikkord

, , , , , , , , , , , ,

Så hva har jeg få utrettet med mine økser I det siste! Vel jeg har jobbet videre med oppgavene vi er tildelte og her er et lite innblikk:

Av stokk som jeg feller selv i skogen skal jeg lage en fiks ferdig arbeidsbukk.

arbeidsbukk

Arbeidsskisse 1:10 for trebukken jeg skal lage.

CIMG0441

Først av av alt måtte jeg finne egnede granstokker I Hobøl til oppgavene med å lage arbeidsbukk og låsskjøt

CIMG0453

Her er stubben etter at jeg felte grana.

CIMG0456

Og her ligger den klar til kvisting. Til Kvistingen bruker jeg en amerikansk turpentine modell stemplet HAGEN. Skogsøksa er tung og fungere bra til store kvister.

CIMG0473

Her har jeg brukt krittsnor med blåfarge for å merke dimensjon til bjelken 6”X»6”. Jeg slår inn hakk I stokken for å lette ryingen. Øksa som jeg her bruker er en Mustad hoggarøks 15-1,1 nr 14. skaftlengde 62,6cm I hickory og vekt på øksa er 1,36 kg. Tømmerhaker er en must for nøyaktig resultat, slik at stokken ikke vrir seg. Merkingen eller er etter en europeisk metode som kalles piquer au plomb.

Snapshot 1 (03.02.2012 22-07)

Her er jeg I sving med rying av stokken til bjelke. Og jeg bruker en svensk ryarbile som er knivslipt.

innleveringsoppgåve2012 001

Jeg dro meg innendørs da kulda ble for ille, det var ikke nok med bare en bjelke.

innleveringsoppgåve2012 005

Her er jeg videre I gang med rying.

innleveringsoppgåve2012 012

Et utvalg av økser jeg har brukt til oppgavene.

innleveringsoppgåve2012 019

Her er resultatet! Denne dimensjonen får du ikke som lagervare på Maxbo!

CIMG0590 ;

Oppmerking I 1:1 til trebukk I 6”X6”

saging

Her sager jeg til stykkene til trebukken.

CIMG0594

Teknikken jeg her bruker kalles piquer au plomb på fransk, Det kan oversettes med : ”risse etter loddet/stikke med loddet” Teknikken muliggjør bruk av tømmer som er vridd, men vil likevel på riktige sammenføyninger for tapp og sliss.

CIMG0574

Jeg sager først spor og deretter økser jeg ferdig tappen. Her bruker jeg Øyobila som faktisk gir et bra resultat.

CIMG0577

Jeg håndborer gjennomgående hull med 20mm bor.

P2193338

Til tapping av sliss til foten og til det bruker jeg kneppert og lokbeitel. Kneppert laget jeg av en kjegle av bjørk som passte helt perfekt til oppgaven.

CIMG0586

Her begynner det å ta form.

P2203344

Her lager jeg tappen som skal være gjennomgående til toppdelen.

P2203391

Her hugger jeg videre med Øyobila mi. Litt besøk I tresmia av min yngste datter Mina passet fint denne dagen.

010

 

