Stikkord

, , ,

Sponhøvler / Spokeshaves

19.03.2013

Jeg har fått fatt på en del jernhøvler og noen av disse er jeg så fornøyde med å ha fått inn i samlingen min at jeg vil dele med dere lesere.

__________________________________________________

Her ser vi en sponhøvel fra J. Siegley som er en tidligere verktøyprodusent. J. Siegley ble i en periode fra 1901-1927 solgt via Stanley’s salgsnettverket, men av ukjente grunner skiltes de lag. Jeg har gjort en del søk på auksjonshus for verktøy og det er lite omsetning av J.Siegleys høvler og det som omsettes er priset relativt høyt. Denne høvelen er en kombinasjonshøvel hvor en staff/konkav er medtatt, noe som er praktisk i alle fall når jeg lager økseskaft.IMG_0473

 

IMG_0472

 

Her har jeg bruk 1200 grains våt sandpapir for å ri av rust og gammel skitt. og høvelen etter litt finpuss og justering på fint sandpapir er kanskje bedre nå enn da den var ny?

___________________________________________________________________

25.03.2013

Her ser vi en sponhøvel som er merket:ABJAK og som jeg ikke har funnet noe informasjon om. Jeg fikk tak i den i Østfold og den er i alle fall godt brukt av tidligere eier(e). Høvelstålet er en smule bendt/buet og jeg er sikker på at dette er svikt i stålet og ikke fabrikkert. Høvelstålet er en smule vrient og bryne da det henger fast brutt stålegg og dette må poleres vekk, noe som gjør bryningen mer tidkrevende.

Bilde 1

 

Høvelen er solid laget og jeg tar gjerne i mot tips fra mine lesere på epost eller post på bloggen dersom noen har kjennskap til produsenten. Jeg sitter med en ide om at denne er laget i øst-Europa eller Russland, men det trenger slett ikke stemme.

Bilde 2

 

Jeg oppdaterer denne siden med måltaking av høvlene og ellers ny info når jeg har det.

Torstein Jakobsen

__________________________________________________

27.04.2013

Sargent & CO, NewHaven GT.

3426 Wood Bottom Jointer Plane

Denne høvelen fikk jeg kjøpt for noen dager siden i Drøbak og blir et lite prosjekt før den er i bruksklar stand. Høvelen ble produsert fra 1891-1941 og jeg har ikke sett noen av disse store høveltypene for salg her til lands før nå. Logoen ser slik ut:

$T2eC16N,!)EE9s2ufg46BRdFckyRGQ~~60_3

Høvelstålet er 66mm i bredde og totallengde på oversatsen er 225mm. Høvelstålet ligger 45˚på anlegget.

IMG_0631

 

Det er 3 hull for innfesting med skruer til rubank/labankdel i tre.

IMG_0629Fine detaljer fra Sargent.

IMG_0630

 

Vel da er det bare og finne frem noe trestykker og lage underdelen, men her er litt restaurering igjen før den er er klar til bruk.

 

 

