Stikkord

, , , ,

Jeg har de siste årene drevet med restaurering av eldre møbler, men har konsentrert meg mer om treet og mindre på overflatebehandlinger, selv om dette også virker interessant. Det som gjør møbel snekring interessant for meg er arbeidet med detaljene og hvordan sammenføyningene er utført. Det er i tillegg ekstra givende når jeg må lage verktøyet som skal til for å kopiere opp en skadet profil som må spunses på eller byttes ut. Øvelse med teknikker, det å mestre de gamle handverkskunstene og se resultatet i ettertid er selvsagt det som gjør det hele verdt og drive med.

For 3 år siden kom jeg over et konkurssalg ved en snekkerbedrift i Våler i Østfold og jeg stakk innom for og se om det var noe av interesse der for meg. Jeg fikk kjøpt noen overfreser og litt annet håndverktøy, samt plukke materialer som var kastet ut for all vær og vind. I materialhaugen lå det en gammel og ødelagt kiste som jeg fikk med meg, men det var store skader på kisten og her var mye råte i den også i tillegg til at 2/3 av bunnen var borte. Jeg er usikker på alderen til kista, men sammenføyningene er gjort med sink og et spor for å tette godt i innvendige hjørne og samtlige bord er festet med trenagler og det er i tillegg lagt inn trekiler i sinkhodene som kalles kontrakiler. Denne kista kan være alt fra 150 år til 400 år og det som gjør den spesiell er at det er brukt smidde spiker på et tidspunkt da kista var gammel og slitt og jeg er sikker på at spikeren er mer enn 150 år!

IMG_0701Her har jeg laget en del av en sink som jeg har spunset og naglet fast med treplugger. I tillegg har jeg saget ut et stykke med råte og spunset inn nytt trestykke.

IMG_0698

Her har jeg også spunset på et bord der det var mye råteskader. Bordene er handhøvlet med not og fjær og jeg hadde høvler som matchet.

IMG_0704Her begynner ting å ta form. Jeg har prøvd og bevare så mye som mulig av det originale. Kista er utført av tettvokst furu hvor bord er håndsaget og høvlet ned. Det er ulike tykkelse på bordene så dette er velgjort for hand.

IMG_0705

 

Bunnen er naglet fast med treplugger. Bordene ble høvlet fals i som det originale bordet som var på kista.

IMG_0710

 

Kista har et fint lite rom i øvre del med lokk som er feste i kista.

IMG_0708

 

Vel da er jeg neste i mål, men her er noe rengjøring igjen samt små kiling av sinkhjørner. Jeg skal børste beslagene rene og male disse opp og regner med at kista skal forbli umalt.

 

 

